Handbike

De deelnemers nemen zelf een handbike mee naar Oostenrijk. De teamdeelnemers kunnen in het revalidatiecentrum advies vragen over de aanschaf, aanvraag of de leenmogelijkheden van een handbike. Kijk ook eens naar de mogelijkheden van Uniek Sporten. En op www.handbiken.nl kan je een bericht plaatsen als je een handbike zoekt of er één in de aanbieding hebt.

Geschikte handbike
Een geschikte handbike is een vastframe handbike met zit- of ligpositie, of een kniezitter. Je hebt een extreem bergverzet nodig. Het is nuttig om hierover informatie in te winnen bij experts. Dat kan via technisch@handbikebattle.nl.

We adviseren om de handbike uit te proberen op een klim van 12%. Dat kan op een loopband in de revalidatiecentra. Lukt dat niet, dan zijn er op de Keutenberg of Cauberg ook uitdagende stukken om het hellingspercentage te ervaren.

Handbike-check
Het is belangrijk om voor vertrek naar Oostenrijk de handbike te laten controleren door de technische commissie (Frontline Handbikes & RD Mobility). Je bent er dan zeker van dat de handbike in orde is. En het is ook belangrijk voor de technische commissie om in kaart te kunnen brengen welke handbikes er meedoen (merk en type).

De technische commissie neemt contact op met de contactpersoon van de teams om een check-afspraak in te plannen.

Ook voor individuele deelnemers is een check belangrijk. Als je de HandbikeBattle al eerder gereden hebt in een team van een revalidatiecentrum, kun je met dat team contact opnemen om aan te sluiten bij het check-moment van het team. Als dat niet lukt, kan je ook een individuele afspraak maken via technisch@handbikebattle.nl.

Checklist handbike voor HandbikeBattle

  • Zorg dat je al flink wat kilometers hebt afgelegd voordat je begint aan de HandbikeBattle. Ga niet rijden met een handbike die je net hebt want dit kan leiden tot allerlei ongemakken tijdens het evenement. Zorg dat de technische commissie de handbike heeft gecontroleerd.
  • De technische commissie neemt veel reserveonderdelen mee. Neem zelf in elk geval reservebanden mee. Dan ben je er zeker van dat de juiste band op voorraad is als je een lekke band hebt.
  • Monteer een minimaal verzet van 24/42 en 22/42 op je handbike. Of 24/46 voor de minder sterke deelnemers. Het verzet is de verhouding tussen het kettingblad op het crankstel en de cassette op het voorwiel.
    In een beklimming is een kleine versnelling (klein of licht verzet) nodig. De ketting wordt dan op het kleinste blad van het crankstel gelegd (waar je handgrepen aan gemonteerd zijn) en op de grootste krans van je cassette (op je voorwiel). Het is verstandig om op het crankstel het kleinste blad van 24 tanden te monteren. En als het eventueel mogelijk is een 22-tands blad. De grootste krans van je cassette op het wiel moet minimaal 42 (11-42 cassette) of 46 (11-46 cassette) zijn. Kijk dit zelf na en laat het controleren tijdens het check-moment door de technische commissie.
  • De handbike moet verder technisch in orde zijn:
    1. De versnellingen moeten allemaal te bedienen zijn. Probeer uit of alle cassettekransen te bereiken zijn voor de ketting; zeker de kleinste versnelling! Gaat het schakelen zwaar of met een vertraging, laat dan je kabels controleren.
    2. De remmen moeten goed werken. Probeer de remmen een keer goed uit als er geen verkeer in de buurt is. Het bedienen van de rem moet met geringe knijpkracht kunnen. Moet je hard knijpen, laat dan de rem nakijken.
    Kijk ook naar de remblokken: zijn ze versleten, vervang ze dan! Controleer of de remblokken niet tegen de band aan lopen.
    3. De boogkabels van het handvat naar het frame mogen niet geknikt zijn. De boogkabels die van het handvat naar het frame lopen, breken vaak bij het begin en het eind; op de plaatsen waar ze uit het bedieningselement (versnellingsschakelaar of remgreep) komen, of bij het frame. Controleer of er een knik of een scheurtje in zit. Een geknikte kabel betekent vaak dat de kabel vrij snel zal breken.
    4. De wielen moeten recht zijn en niet aanlopen. Kijk of er een slag in je wiel zit en of de remmen niet tegen de velg aan lopen. Kijk ook naar de achterwielen en laat de wielen richten als dit nodig is.
    5. De bandenspanning moet 5-7 Bar zijn. Pomp de banden regelmatig op. De handbike rijdt daardoor een stuk lichter en de banden slijten minder snel.
    6. Voor de veiligheid zou je een achterbumper op je handbike kunnen plaatsen.