Handbike

Alle deelnemers nemen zelf een handbike mee naar Oostenrijk. De teamdeelnemers kunnen in het revalidatiecentrum advies vragen over de aanschaf, aanvraag of de leenmogelijkheden van een handbike. Op www.handbiken.nl kan je een bericht plaatsen als je een handbike zoekt of er één in de aanbieding hebt.

Geschikte handbike
Een geschikte handbike is een vastframe handbike met zit- of ligpositie of een kniezitter. Je hebt een extreem bergverzet nodig. Het is nuttig om hierover informatie in te winnen bij een handbikespeciaalzaak zoals bijvoorbeeld Double Performance.

Voor de deelnemers met een aankoppelbare E-bike aan de rolstoel wordt het een uitdaging of het voorwiel niet te veel gaat doorslippen. Wellicht moeten de wielen van de rolstoel verder naar achteren worden geplaatst om dit te voorkomen.

Het is mogelijk om op een loopband (in de revalidatiecentra) uit te proberen of de vastframehandbike of rolstoel-E-bike-combinatie geschikt is voor het hellingspercentage van de Kaunertalergletscherstrasse.

Checklist handbike voor HandbikeBattle (door Ralf Bekers)

  • Het is aan te raden om met je handbike de nodige kilometers te hebben afgelegd voordat je begint aan de HandbikeBattle. Ga niet rijden met een handbike die je net hebt want dit kan leiden tot allerlei ongemakken.
  • Het verzet moet minimaal 24/34 zijn voor mannen en 22/34 voor vrouwen. Het verzet is de verhouding tussen het kettingblad aan de bovenzijde en het kettingblad bij het wiel. In een beklimming is een kleine versnelling nodig, oftewel een klein verzet. De ketting wordt dan op het kleinste blaadje aan de bovenkant gelegd en het grootste blaadje bij het wiel, dat zijn de bladen die het meest aan de binnenkant liggen. Aan de bovenkant is het verstandig om minimaal een blad te monteren met 24 tanden en als het mogelijk is een 22T blad. Het grootste kettingblad op de cassette bij het wiel zal minstens 34 tanden moeten zijn. Controleer dit of laat het nakijken bij Double Performance.
  • De handbike moet verder technisch in orde zijn:
    1. De versnellingen moeten allemaal te bedienen zijn. Probeer uit of alle kettingwielen te bereiken zijn voor de ketting; zeker de kleinste versnelling! Als het schakelen zwaar gaat of met een vertraging, adviseren wij je om de kabels te laten vervangen.
    2. De remmen moeten goed werken. Controleer de remblokken op slijtage. Probeer de remmen een keer goed uit op een lege weg. Het bedienen van de remgreep zou met geringe knijpkracht te doen moeten zijn. Als dit niet het geval is, adviseren wij je om de handbike na te laten kijken. Kijk ook naar de remblokken: zijn ze versleten, vervang ze dan! Als je het niet zeker weet, laat het dan nakijken. Controleer ook of de remblokken niet tegen de band aan lopen.
    3. Boogkabels van het handvat naar het frame mogen niet geknikt zijn. De boogkabels die van het handvat naar het frame lopen, breken vaak bij het begin en het eind; op de plaatsen waar deze uit het bedieningselement (versnellingsschakelaar of remgreep) komen of bij het frame. Controleer de kabels op knikken. Een geknikte of gescheurde kabel is vaak een aanwijzing dat de kabel vrij snel zal breken.
    4. De wielen moeten recht zijn en niet aanlopen. Controleer de wielen op slagen en of de remmen niet tegen de velg aan lopen. Kijk ook naar de achterwielen en laat de wielen richten als dit nodig is.
    5. De bandenspanning moet voldoende zijn. Pomp de banden regelmatig op. De handbike rijdt er een stuk lichter door en de banden slijten minder hard.