Handbike

Alle deelnemers nemen zelf een handbike mee naar Oostenrijk. De teamdeelnemers kunnen in het revalidatiecentrum advies vragen over de aanschaf, aanvraag of de leenmogelijkheden van een handbike. Op www.handbiken.nl kan je een bericht plaatsen als je een handbike zoekt of er één in de aanbieding hebt.

Geschikte handbike
Een geschikte handbike is een vastframe handbike met zit- of ligpositie of een kniezitter. Je hebt een extreem bergverzet nodig. Het is nuttig om hierover informatie in te winnen bij experts. Dat kan via technisch@handbikebattle.nl.

Het is mogelijk om op een loopband (in de revalidatiecentra) uit te proberen of de vastframehandbike geschikt is voor het hellingspercentage van de Kaunertalergletscherstrasse. We adviseren om de handbike uit te proberen op een klim van 12%, het liefst met een redelijke lengte. Bij enkele revalidatiecentra kan dat op een loopband. Mocht dat niet lukken, dan zijn er op de Keutenberg of Cauberg ook uitdagende stukken om het hellingspercentage te ervaren.

Handbike-check
Het is belangrijk om voor vertrek naar Oostenrijk de handbike te laten controleren door de technische commissie (Frontline Handbikes & RD Mobility). Je bent er dan zeker van dat de handbike in orde is. En het is ook belangrijk voor de technische commissie om zo in kaart te kunnen brengen welke merken en type handbikes meedoen. De technische commissie neemt contact op via de contactpersoon van de teams om een afspraak in te plannen.
Ook voor individuele deelnemers is een check belangrijk. Als je de HandbikeBattle al eerder gereden hebt in het team van een revalidatiecentrum, dan kun je met hen contact opnemen om aan te sluiten bij het check-moment van het team. Als dat niet lukt, kan je ook een individuele afspraak maken via technisch@handbikebattle.nl.

Checklist handbike voor HandbikeBattle

  • Het is aan te raden om met je handbike de nodige kilometers te hebben afgelegd voordat je begint aan de HandbikeBattle. Ga niet rijden met een handbike die je net hebt want dit kan leiden tot allerlei ongemakken. Zorg ervoor dat de technische commissie de handbike heeft gecontroleerd.
  • Ondanks dat de technische commissie veel reserveonderdelen meeneemt, adviseren wij om in elk geval zelf reservebanden mee te nemen. Zo ben je er zeker van dat er een band op voorraad is als je een lekke band hebt.
  • We adviseren om een minimaal verzet van 24/42 voor mannen, en 22/42 of 24/46 voor dames te monteren op je handbike. Het verzet is de verhouding tussen het kettingblad op het crankstel, en de cassette op het voorwiel.
    In een beklimming is een kleine versnelling (klein verzet) nodig. De ketting wordt dan op het kleinste blad van het crankstel gelegd (dit is waar je handgrepen aan gemonteerd zitten) en op de grootste krans van je cassette (op je voorwiel). Het is verstandig om op het crankstel het kleinste blad van minimaal 24 tanden te monteren, en als het eventueel mogelijk is een 22-tands blad (dames). De grootste krans van je cassette op het wiel moet minimaal 42 (11-42 cassette) of 46 (11-46 cassette) zijn. Controleer dit vroegtijdig en laat het controleren bij het check-moment door de technische commissie.
  • De handbike moet verder technisch in orde zijn:
    1. De versnellingen moeten allemaal te bedienen zijn. Probeer uit of alle kettingwielen te bereiken zijn voor de ketting; zeker de kleinste versnelling! Als het schakelen zwaar gaat of met een vertraging, adviseren wij je om de kabels te laten vervangen.
    2. De remmen moeten goed werken. Controleer de remblokken op slijtage. Probeer de remmen een keer goed uit op een lege weg. Het bedienen van de remgreep zou met geringe knijpkracht te doen moeten zijn. Als dit niet het geval is, adviseren wij je om de handbike na te laten kijken. Kijk ook naar de remblokken: zijn ze versleten, vervang ze dan! Als je het niet zeker weet, laat het dan nakijken. Controleer ook of de remblokken niet tegen de band aan lopen.
    3. Boogkabels van het handvat naar het frame mogen niet geknikt zijn. De boogkabels die van het handvat naar het frame lopen, breken vaak bij het begin en het eind; op de plaatsen waar deze uit het bedieningselement (versnellingsschakelaar of remgreep) komen of bij het frame. Controleer de kabels op knikken. Een geknikte of gescheurde kabel is vaak een aanwijzing dat de kabel vrij snel zal breken.
    4. De wielen moeten recht zijn en niet aanlopen. Controleer de wielen op slagen en of de remmen niet tegen de velg aan lopen. Kijk ook naar de achterwielen en laat de wielen richten als dit nodig is.
    5. De bandenspanning moet voldoende zijn. Pomp de banden regelmatig op. De handbike rijdt er een stuk lichter door en de banden slijten minder hard.