Elke deelnemer is verplicht om de HandbikeBattle samen met een buddy te fietsen. De deelnemer regelt zijn of haar buddy zelf, of – bij deelname in teamverband – via het revalidatiecentrum. De buddy hoeft zich niet in te schrijven, betaalt geen inschrijfgeld en hoeft niet medisch gekeurd te worden.
Een buddy mag niet fietsen op een handbike, omdat hij of zij dan niet snel genoeg kan ingrijpen. De deelnemer en buddy fietsen achter en niet naast elkaar. Zowel de deelnemer als de buddy zijn verplicht een fietshelm te dragen.
Rol en verantwoordelijkheid
De buddy heeft een belangrijke ondersteunende en veiligheidsrol tijdens de klim.
Hij of zij:
Wat neemt de buddy mee?
De buddy neemt in een waterdichte rugzak of fietstas het volgende mee: